Saturday 10 August 2013

Pemimpin-pemimpin Tua UMNO Kena Ikuti Jejak Menteri Ini


Timbalan Menteri Kesihatan DS Dr Hilmi Yahaya tidak akan bertanding jawatan anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno pada pemilihan 5 Oktober depan untuk memberi ruang kepada golongan yang lebih muda.

Terbaru, seorang lagi pemimpin UMNO berjawatan Menteri tidak akan mempertahankan jawatan MT beliau. Pandangan beliau itu patut difahami oleh seluruh kepimpinan UMNO jika mahukan transformasi dan pembaharuan yang efektif dalam parti UMNO.


Sila baca :

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah mengambil pendirian untuk tidak mempertahankan jawatan anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno bagi memberi laluan kepada golongan baharu pada pemilihan parti Oktober ini.

Beliau berkata keputusan itu adalah sejajar dengan perubahan semasa yang turut diterjemah menerusi mesej rakyat pada pilihan raya umum Mei lepas.

"Kita perlu mengambil kira bahawa dunia telah berubah dan keputusan pilihan raya adalah mesej daripada rakyat, mereka mahukan pembaharuan.


"Dalam konteks pembaharuan, Umno memerlukan golongan baharu untuk berada dalam kepimpinan parti yang membawa kewibawaan, idea dan kompetensi baharu," katanya ketika ditemui pemberita pada rumah terbuka Aidilfitri di kediamannya di Sungai Rokam di sini hari ini.

Ahmad Husni, yang juga anggota Parlimen Tambun, berkata beliau akan lebih menumpukan kepada kementerian yang diterajuinya memandangkan suasana ekonomi serta kewangan semakin mencabar.

"Krisis ekonomi global tidak menunjukkan ia akan berakhir dalam masa terdekat, jadi kita perlu memastikan struktur kewangan negara di bawah kepimpinan kerajaan dapat dilaksanakan dengan baik," katanya.

Katanya, usaha mengukuhkan struktur kewangan akan melonjak kekuatan ekonomi domestik yang akan meletakkan negara pada landasan betul dalam mencapai pertumbuhan yang disasarkan.

Beliau menyertai Umno pada 1983 sebagai anggota Pergerakan Pemuda Bahagian Menglembu dan pernah berada dalam barisan Exco Pemuda Umno pada 1987 sehingga 1993 sebelum menjadi Ketua Umno Bahagian Tambun.

Pada 2009 beliau bertanding jawatan MT dan mendapat 1,529 undi dan dilantik sebagai Bendahari Umno. – Bernama, 10 Ogos, 2013.

No comments:

Post a Comment