Tuesday 27 August 2013

Amaran Untuk Calon MT ;- Kalau Dah Kalah Tu Sedarlah Diri Sikit

Pemimpin Umno yang memegang jawatan menteri dalam kabinet disaran tidak bertanding pada pemilihan Majlis Tertinggi (MT) parti itu bagi mengelakkan kekeliruan dan percanggahan bidang kuasa.

Naib Ketua Umno Bahagian Pulai, Datuk Tengku Putra Aminurrashid Tengku Hamid Jumat berkata, sudah tiba masanya Umno memberi peluang kepada pemimpin baru dan individu yang berjaya mempertahankan parti itu di kerusi masing-masing.

Adun Kempas itu juga berpendapat menteri tidak perlu bertanding kerana dikhuatiri mereka musykil suara mereka sebagai ahli MT atau pemimpin Barisan Nasional (BN).

"Jadi, macam mana nak perjuangkan hak Melayu dan Islam, biarlah seseorang yang hanya duduk di MT sahaja.

"Inilah masanya untuk beri peluang kepada orang muda dan orang yang menang.  Saya sarankan agar yang kalah tepuk dada masing-masing," katanya kepada Sinar Harian.

Dalam pada itu, beliau turut menyokong pemilihan calon berdasarkan merit dan tidak memandang kepada aspek kenegerian agar pemimpin yang dipilih benar-benar berwibawa untuk mendokong dasar perjuangan parti.

"Saya tidak gemar dengan cara kenegerian kerana kalau berdasarkan negeri saya bimbang ada pemimpin yang sudah diketahui gagal jalankan tanggungjawab.

"Malulah Umno kalau masih pilih pemimpin begitu, kita kena tunjukkan kematangan dalam perkara ini," katanya.

Selain itu katanya, beliau  turut menyokong dasar pemilihan baru yang dibuka kepada 150,000 ahli berbanding 2,600  sebelum ini.

Menurutnya, keterbukaan Umno pada pemilihan  kali ini menunjukkan parti ini  lebih demokratik.

"Ahli kita juga sudah matang untuk memilih siapa  pemimpin yang patut mereka  pilih," katanya.

No comments:

Post a Comment