APABILA Adam a.s dan isterinya dihalau
keluar dari syurga kerana memakan buah larangan, kedua-duanya mengakui kesalahan
masing-masing dan menyalahkan diri sendiri terhadap kesalahan yang dilakukan.
Mereka tidak menyalahkan iblis kerana merancang komplot yang mendorong mereka
melakukan kesalahan itu, dan Adam tidak menyalahkan isterinya kerana
mengheretnya ke dalam masalah itu.
Sebaliknya, kedua-duanya mengakui
bahawa mereka telah menzalimi diri sendiri kerana membiarkan hawa nafsu
menguasai pertimbangan mereka sehingga akhirnya mereka melanggar batas yang
ditetapkan Allah SWT.
Kisah Adam dan Hawa disebut dalam
al-Quran sebagai pengajaran kepada manusia keseluruhannya. Setiap anak Adam
pasti akan melakukan kesalahan, dan sebaik-baik pesalah adalah yang banyak
bertaubat. Perbezaan antara Adam dengan iblis adalah iblis enggan bertaubat
terhadap kesalahan dirinya bahkan enggan mengakui kesalahannya. Dengan sebab
kesombongannya itu maka tertutuplah kepadanya pintu kebaikan dan jadilah ia
makhluk terkutuk.
Taubat adalah asas kepada perubahan,
sama ada perubahan yang kita maksudkan itu menyentuh soal perubahan diri
peribadi seorang manusia ataupun perubahan masyarakat, bangsa dan negara secara
keseluruhannya.
Sekiranya kita mahu melakukan islah
terhadap masyarakat, bangsa dan negara kita, perkara pertama yang mesti
dilakukan adalah bertaubat, iaitu masyarakat, bangsa dan negara itu hendaklah
mengenalpasti kesalahan diri, mengakuinya, menyesalinya dan mengambil
tindakan-tindakan yang wajar agar tidak mengulanginya lagi. Semua itu memerlukan
kebijaksanaan, keberanian dan tawaduk.
Kesemua sifat yang disebutkan itu,
walaubagaimanapun, sudah hampir tiada lagi dalam diri kaum Muslimin hari ini
yang begitu parah dilanda krisis makna diri.
Justeru, sudah menjadi kebiasaan mereka
untuk menyalahkan orang lain terhadap masalah dan krisis yang melanda dunia
Islam. Amerika Syarikat, Israel dan negara-negara Barat kebiasaannya menjadi
sasaran kecaman mereka apabila berlaku sesuatu krisis dalam negara-negara
Islam.
Yang tidak pernah kita dengar adalah
kecaman terhadap diri sendiri. Ia adalah sesuatu yang amat sukar untuk
dilakukan. Lebih mudah mengecam anasir-anasir luar sebagai punca segala masalah
dan krisis, namun tiada apa yang dapat diselesaikan dengan cara
itu.
Memang tidak dinafikan kemungkinan ada
pihak luar yang menghasut dan mengadu-domba sehingga berlaku permusuhan dan
pertumpahan darah sesama Islam.
Namun begitu, bukankah kesalahan
sebenar tetap terletak kepada diri sendiri? Kenapakah begitu mudah untuk kita
mendengar hasutan dan fitnah orang lain? Tidakkah itu menunjukkan bahawa ada
sesuatu yang amat tidak kena dengan diri kita sendiri, dan dengan cara kita
memahami dan menangani masalah yang kita hadapi?
Islah hanya boleh berlaku apabila ada
perubahan dalaman, iaitu perubahan yang berpunca dari kehendak sendiri, kerana
kita tidak boleh mengubah orang lain agar tidak berkomplot dan menimbulkan
masalah kepada kita.
Yang kita boleh lakukan adalah mengubah
diri, dan dengan cara itu secara perlahan-lahan masyarakat keseluruhannya akan
turut berubah sedikit demi sedikit. Perubahan yang kita maksudkan itu merujuk
kepada keinsafan dan kefahaman yang mendalam terhadap hakikat diri, kehidupan
dunia dan nasib akhir di akhirat.
Perubahan diperlukan hanya kerana
perkara-perkara berkenaan telah dikelirukan makna dan pengertiannya sehingga
membawa kepada pensekularan dan kecintaan melulu terhadap kehidupan dunia.
Perubahan sebenar hanya akan berlaku melalui pendidikan yang dirancang dengan
baik sehingga berupaya menyampaikan ilmu yang benar, yang seterusnya
mengeluarkan manusia dari kejahilan makna diri.
Perubahan secara perlahan-lahan,
berhemah dan terancang, walaubagaimanapun, tidak begitu menarik untuk
dibincangkan, apatah lagi diusahakan. Para aktivis politik mahukan perubahan
segera, dan yang mereka maksudkan adalah perubahan pucuk pimpinan negara, tidak
kira apa caranya sama ada secara demokrasi mahupun secara revolusi. Mungkin yang
mereka andaikan bahawa pemimpin negara itulah punca segala masalah dan
kezaliman, maka harapan mereka adalah pemimpin baru yang dilantik akan berupaya
menyelesaikan segala masalah yang mereka hadapi.
Sekiranya pemimpin itu juga gagal, dia
juga akan dijatuhkan dan pemimpin baru dinaikkan sehinggalah bertemu pemimpin
yang sesuai. Yang mungkin tidak mereka sedari adalah kerugian jangka panjang
akibat krisis politik yang tidak sudah-sudah. Tanpa kestabilan politik tidak
mungkin dapat dirancang pembangunan ekonomi dan diselenggarakan pendidikan.
Bahkan nyawa, harta benda dan kedaulatan negara pun mungkin terancam. Pendek
kata maslahah umat menjadi pertaruhan pihak-pihak yang
berkepentingan.
Di Mesir perubahan pucuk pimpinan
negara diusahakan melalui peti undi manakala di Syria jalannya adalah melalui
muncung senjata. Walau apa pun alasan yang diberikan, ternyata kepada yang
melihat dan berfikir bahawa di kedua-dua negara berkenaan, perubahan yang
berlaku adalah perubahan ke arah yang membinasakan (fasad), bukan ke arah
kebaikan seperti yang dikehendaki dari islah.
Seperti biasa, apabila demokrasi tidak
menjadi, manakala revolusi membawa kepada pertumpahan darah yang tak sudah, yang
disalahkan adalah 'musuh Islam', yang tidak mahu melihat Islam ditegakkan!
Itulah retorik yang dimainkan di seluruh dunia Islam bagi meraih simpati
terhadap apa yang kononnya adalah perjuangan Islam.
Sampai bilakah kita akan terus
memperbodohkan diri sendiri dengan meletakkan kesalahan kepada orang lain?
Sejahat-jahat musuh, menurut sebuah hadis, adalah hawa nafsu yang berada dalam
diri seseorang itu. Hawa nafsu inilah yang menjadi punca segala kejahatan,
maksiat dan kerosakan. Melalui hawa nafsu inilah iblis memperdaya manusia dengan
berbagai-bagai cara yang pada zahirnya kelihatan baik tetapi hakikatnya keji dan
menjijikkan
No comments:
Post a Comment