Wednesday 10 July 2013

POLIS Malaysia Kuat Rasuah

Label POLIS MAKAN RASUAH sebenarnya dipopularkan oleh pengamal rasuah paling tegar dalam dunia, chinabeng. Kaum yang Tuhan dan Syaitan, Hantu serta Puaka pun dirasuah, seringkali menuduh orang lain yang melakukan rasuah untuk melindungi keburukan pada masyarakat mereka sendiri.

Walaupun sebahagian daripada tuduhan tersebut adalah benar, tetapi punca sebenar amalan rasuah yang sedang membarah, tidak pernah didedahkan.

Kalau chinabeng tuduh polis kuat makan rasuah, tentu sekali mereka cuba melindungi pelbagai kegiatan haram seperti perjudian, penyundalan, dadah, mahupun pemerdagangan manusia di sesuatu kawasan. Aktiviti-aktiviti berkenaan tidak akan wujud kalau tidak ada 'kerjasama' daripada pihak yang memegang kuasa.

Namun kewujudan pusat-pusat maksiat dan hiburan serta perdagangan haram termasuklah dadah dan manusia, tidak hanya melibatkan polis tetapi juga melibatkan entiti-entiti penguatkuasaan yang lain termasuklah PBT. Di dalam PBT, yang paling banyak membuat keputusan adalah Ahli Majlis.

Disebabkan itulah, meskipun bergaji atau elaun mereka kecil, tetapi kebanyakan Ahli Majlis terutama sekali di kawasan bandar besar seperti MPAJ, MPSJ, MPKj, MBSA, MBPJ dan sebagainya, kekayaan mereka tiba-tiba sahaja memuncak apabila mereka menjadi Ahli Majlis.

Dan disebabkan itulah juga, lebih banyak pusat-pusat hiburan dan maksiat di sesebuah kawasan tadbiran PBT, maka lebih kenyang dan lebih senanglah Ahli-Ahli Majlisnya.

Justeru, benarlah seperti yang dikatakan oleh Tengku Adnan Tengku Mansor, bukan hanya polis yang dipertikaikan dan dituduh banyak mengambil rasuah, sebaliknya yang lebih besar mengamalkan rasuah adalah entiti-entiti yang mempunyai jangkauan lebih besar seperti PBT.

Mengapa Pakatan hanya menumpukan perhatian kepada polis? Bukankah kebanyakan polis yang mengamalkan rasuah akhirnya menjadi sebahagian daripada Pakatan Rakyat, bahkan ada sesetengahnya pula berlagak seperti orang alim yang sudah bertaubat, sedangkan untuk mengisi perut, dan tempat tinggal, wang haram itulah juga yang digunakan?

Mengapa tidak ada sebarang dakwaan terhadap PBT? Apakah kerana ramai orang Pakatan dalam PBT, maka PBT terkeluar daripada radar tuduhan mereka?
 
Jangan hanya RASUAH PETTY yang menjadi perhatian dan diperkatakan, sebaliknya perhatikan juga RASUAH BESAR melibatkan jumlah dan kesan yang lebih hebat ke atas masyarakat terutama menerusi penggunaan premis kekal sepertimana yang sedang berlaku di seluruh Selangor dan Pulau Pinang sekarang ini.

Rasuah tiga empat puluh ringgit untuk lepas daripada saman jalan raya, memanglah keji, tetapi lebih keji lagi kalau rasuah melibatkan puluhan ribu, ratusan ribu malahan jutaan ringgit atau wanita pelacur, pemberian barangan berharga dan sebagainya sepertimana yang dapat dilihat menerusi hebatnya pertumbuhan pusat-pusat hiburan dan pusat-pusat pelacuran serta pemerdagangan manusia di Malaysia!!!

No comments:

Post a Comment