“Adapun
tuanku segala anak cucu patik akan jadi hamba ke bawah duli yang dipertuan,
hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu duli Tuanku. Dan jika ia berdosa,
sebesar-besar dosanya pun, jangan difadhilatkan, dinista dengan kata-kata yang
jahat, jikalau besar dosanya dibunuh, itupun jikalau berlaku pada hukum
syarak.”
“Hendaklah
pada akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba (rakyat) jangan durhaka pada anak
cucu kita, jikalau ia zalim dan jahat pekerti sekalipun.”
Diakhir
perjanjian, Demang yang bersetuju berpesan ”Tetapi jikalau anak buah Tuanku
dahulu mengubahkan dia, maka anak cucu patik pun mengubahkanlah.”
Dialog di
atas (menurut susunan) adalah di antara Demang Lebar Daun dengan Sang Sapurba.
Walaupun ia tidak membawa sebarang implikasi undang-undang, perjanjian ini
tetap merupakan kontrak moral di antara pihak istana dan rakyat – terdapat
tawaran dan penerimaan yang menuntut kedua-dua pihak melaksanakan terma dan
syarat perjanjian berkenaan.
Walaupun 600
tahun lalu persefahaman seperti ini tidak disebut sebagai perjanjian atau
kontrak moral, ia tetap merupakan sesuatu yang penting. Malah implikasinya jauh
lebih mendalam kerana ia merupakah ‘sumpah’ dan sejarah menunjukkan orang
Melayu cukup pantang melanggar sumpah.
Tentulah
sukar untuk dibuktikan sama ada semangat perjanjian ini yang memupuk budaya
tembok pemisah sosial di antara istana dan rakyat. Tetapi apa yang pasti agak
sekian lamanya tembok ini terbina dengan kukuh sehinggakan generasi moden
golongan istana seolah-olah terlupa atau mungkin terlepas pandang akan
perjanjian klasik ini sehingga mencetuskan peristiwa yang memaksa kerajaan
meminda Artikel 40 (1A) Perlembagaan Persekutuan bagi menyemak kembali kuasa
Raja-Raja Melayu.
Walaupun
Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir mendapat cemuhan dan kritikan hebat
dari pelbagai pihak, termasuk dari golongan istana dan sesetengah rakyat Melayu
yang ketika itu dikuasai emosi kerana gagal memahami semangat sebenar pindaan
berikut, namun hari ini terbukti, pindaan tersebut bukan sahaja mewujudkan
keadaan menang-menang di antara Istana dan rakyat malah tanpa disedari oleh
ramai, mengukuhkan persahaman asal yang tercapai di antara Sang Sapurba dengan
Demang Lebar Daun enam abad silam.
Hari ini
tembok yang terbina sekian lama seolah-olah sudah runtuh. Raja-Raja Melayu
lebih berjiwa rakyat dan turun padang untuk meniliti dan bergaul dengan rakyat.
Sultan Pahang menghabiskan hampir separuh usianya bergiat dalam badan sukan
kegemaran rakyat.
Jika beliau
selaku Presiden mendapat kritikan dari pihak tertentu, itu tidak ada kena
mengena dengan kedudukannya sebagai seorang Sultan tetapi lebih menjurus kepada
usaha peningkatan sukan bola sepak tanah air.
Jejak Sultan
Ahmad Shah dicontohi dan diikuti pula oleh puteranya, Tengku Abdullah, Tengku
Mahkota Pahang yang memegang jawatan Presiden Persatuan Hoki Malaysia (jawatan
yang pernah satu ketika dulu disandang oleh Sultan Azlan Shah, Perak untuk
sekian lamanya) dan juga merupakan Timbalan FAM.
Contoh
istana Pahang ini diikuti pula oleh Johor apabila Tengku Mahkota Johor dengan
begitu bersungguh-sungguh memimpin pasukan bola sepak Johor sehingga mendapat
pujian oleh rakyat negeri itu yang mengharapkan pasukan bola sepak mereka dapat
mengulangi sejarah 1985 dan 1991 ketika mana berjaya menjulang Piala
Malayia.
Apa yang
dilakukan oleh Tengku Ismail sebenarnya adalah sambungan kepada apa yang
dimulakan oleh ayahandanya, Sultan Ibrahim, ketika baginda menjad Tengku Mahkota
dengan memperkenalkan program Kembara Mahkota Johor bermotosikal 2010, sejak
2001, memakan masa tiga hari.
Sultan
Ibrahim menunggang motosikal berkuasa tinggi menjelajah enam daerah, Pontian,
Batu Pahat, Muar,Ledang,Mersing dan Kota Tinggi, dengan jarak 777 km. Baginda
juga memandu lokomotif—mencatat rekod sebagai Raja pertama di Malaysia
melakukannya. Baginda diberikan sijil The Malaysia Book of Records dengan tajuk
pengiktirafan The First Sultan to Receive Locomotive Driving License Class
26.
Dalam dunia
intelektual, Pemangku Raja Perak Raja Dr.Nazrin Shah menjadi perhatian media
apabila teks ucapan baginda sering disiarkan media arus perdana secara
sepenuhnya.
Ucapan yang
juga merupakan pemikiran beliau bukan sahaja mempunyai nilai akademik yang
tinggi tetapi menyentuh secara langsung ke atas perihal hubungan di antara raja
dan rakyat.
Sultan
Kelantan yang menaiki takhta menggantikan ayahnda baginda beberapa tahun lalu
memperlihatkan suatu yang jarang berlaku pada Raja-raja dinegara ini. Protokol
penting tetapi baginda selesa dengan gayanya. Kadangkala baginda memakai jubah
dan berketayap menghadiri majlis bersama rakyat atau menziarahi musibah yang
menimpa rakyat di Kelantan.
Kesederhanaan
baginda sering dibuat perbandingan dengan dengan Raja-raja di negara ini atau di
luar negara.
Sultan
Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin adalah dianggap ikon jaguh kuda lasak
negara. Masa baginda menjadi Yang diPertuan Agong lagi,minat ini sebahagian dari
rutin. Dan baru-baru ini iaitu pada 6 0ktober lalu, baginda muncul juara buat
kali pertama Kejohanan Kuda Lasak Terengganu Piala Sultan Mizan di Taman
Endurance Antarabangsa Terengganu, Lembah Bidong. Baginda mencatat rekod dan
sejarah terpantas iaitu 6 jam 36 minit 28 saat—sejauh 120 km bermula jam 2.30
pagi dengan kelajuan 23.25 km sejam.
Tidak
ketinggalan juga Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra ibni Syed
SirajuddinJamalullail yang dikaitkan sebagai raja berjiwa rakyat. Macam Sulta
Kelantan, Raja Muda Perlis juga tidak terikat kepada protocol sehingga
kadangkala ia dliihat lebih “friendly” daripada kenamaan lain yang hadir dalam
program baginda.
Banyak NGO
khusus di Perlis menganggap baginda sebagai rakan . Maka tak hairan jika
baginda dipilih sebagai penaung Kelab Penyokong Manchester United
Malaysia.
Kita juga
tak harus lupa sewaktu bergelar Raja Muda Selangor, baginda Sultan Selangor
belayar mengelilingi dunia mengambil masa 22 bulan. Kapal layar yang membawa
baginda meredah lautan bergelora dan berbahaya itu bernama SY Jugra. Selain dari
itu Sultan Sharafuddin Idris Shah juga memandu sebuah kereta vintaj dari Beijing
di China ke Paris, Peranchis pada jarak 16,000 km. Anak-anak raja Englandpun tak
berani.
Kisah
terbaru pula memperlihatkan, Tengku Puan Pahang Tunku Hajjah Azizah Aminah
Maimunah Iskandariah,mengenepikan protokol memasak untuk mangsa-mangsa banjir.
Kemudian selain dari itu terdapat sekeping gambar baginda duduk berkerusikan
kerusi biasa menjamu selera selepas penat memasak. Sebelum banjir melanda
Kuantan dan kawasan sekitarnya, nama Tengku Puan Pahang bukan terlalu asing buat
rakyat negeri itu. Cerita baginda turun padang menjengok nasib rakyat kini
meniti dari mulut ke mulut menjadi sebahagian dari cerita rakyat.
Pada bulan
Ogos lalu rakyat Pahang dikejutkan dengan berita bahawa Tunku Puan Pahang
dimasukan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTTA) kerana mengalami kekejangan
otot pada bahagian atas badan selepas menunaikan solat magrib di Masjid Umar bin
Abdul Aziz di Kampung Seri Ketumbit, Kerdau. Ketika mengulas keadaan
kesihatannya, baginda dipetik berkata” mungkin kerana terlalu sibuk dengan
aktiviti menyebabkan saya tidak mempunyai masa untuk berehat.”
Perlu dingat
seperti sering disebut bukanlah rahsia baginda gemar menghabiskan lebih banyak
masa menemui rakyat dalam program masakan, kemasyarakatan dan sebagainya malah
baginda lebih dikenali melalui “air tangan baginda.” Dengan lain erti baginda
sendiri terlibat didalam proses penyediaan juadah sama ada memasak lauk pauk
tradisional, kueh mueh ataupun yang lebih bersifat kontemprori.
Jolokan
master chef mengiringi ke setiap lawatan turun padang. Buku masak hasil karya
baginda bertajuk Air Tangan Tengku Puan Pahang juga terdapat di pasaran untuk
dikongsi dengan para pembaca sama ada di Pahang ataupun di luar negeri
berkenaan. Komen-komen seperti hati senipis kulit bawang bila rakyat dalam
kesusahan dibuktikan baginda banyak kali.
Beberapa
hari lalu gambar baginda memasak untuk mangsa banjir di Kuantan dimuatkan dalam
youtube—apa lagi video berkenaan seperti “go viral” ditonton ribuan orang. Kalau
kita ke Pahang melawat mangsa banjir, cerita popular ialah mengenai cerita
bagaimanapun secara santai, mengenepikan protocol, Tengku Puan Pahang memasak
untuk mangsa-mangsa banjir. Kemudian selain dari itu terdapat sekeping gambar
baginda duduk berkerusikan kerusi biasa menjamu selera selepas penat
memasak—bukanlah satu pos yang dibayangi umum .
Kesederhanaan
baginda ditambah dengan berhijab serta mengenepikan protocol menjadi buah mulut
rakyat. Setengah terpanggil menyamakan baginda dengan Puteri Diana—dari aspek
menitikberatkan aspek kesusahan rakyat serta watak semula jadi “humblenya
itu.”
Atau dalam
hal ini baginda dianggap jelmaan mendiang Puteri Wales itu. Walau apapun yang
diperkatakan, Tengku Puan Pahang meletakan konsep lstana dan Rakyat berpisah
tiada malah baginda adalah testimony ke arah itu. Kalaulah ada anugerah maka
baginda selayaknya dinobatkan sebagai “Ratu Rakyat.”
Begitulah
antara yang sempat dipetik dalam rencana ini. Tentulah tidak dapat disenaraikan
semuanya dalam ruang terhad ini. Bagaimanapun golongan istana kini dilihat
bukan lagi sekadar simbol yang berprospek untuk menjadi artifak museum, tetapi
berperanan saling melengkapi kehidupan dan kesejahteraan rakyat.
Sebagaimana
rakyat, institusi raja di negara ini dilihat akan berkekalan selagi ada bulan
dan matahari.- YUSOF HARUN
No comments:
Post a Comment