Saturday 24 January 2015

Kenapa Pilihan Raya Perbandaran Tak Di Benarkan??

 
14 Ogos 2014, Mahkamah Persekutuan memutuskan Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah DAP, tidak boleh mengadakan pilihanraya perbandaran sepertimana yang sedang dikempenkan oleh DAP sekarang ini.
Mahkamah Persekutuan memutuskan kerajaan negeri Pulau Pinang yang ditadbir DAP tidak berkuasa untuk mengadakan pilihan raya bagi memilih ahli Majlis Kerajaan Tempatan. 
Hakim Tan Sri Raus Sharif yang mengetuai panel lima anggota berkata negeri tidak ada kuasa secara unilateral menggantung peruntukan di bawah Akta Kerajaan Tempatan untuk mengadakan pilihan raya tersebut. 
"Pengecualian itu juga bertentangan dengan dasar negara," katanya semasa menyampaikan keputusan sebulat suara yang dicapai hari ini. Raus juga berkata pilihan raya kerajaan tempatan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. 
Katanya Enakmen Pilihanraya Kerajaan Tempatan (Pulau Pinang dan Seberang Prai 2012) yang diluluskan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada 2012 enakmen diluluskan Dewan Undangan Negeri pada 2012 bertentangan dengan Perlembagaan dan undang-undang diluluskan Parlimen. (RUJUK SINI)
Kenapa DAP tetap berkeras untuk mengadakan pilihanraya perbandaran?
 
Tq The Flying Kick

No comments:

Post a Comment