Saturday 15 February 2014

Bukti PAS Semakin Tak Bertelur Di Selangor

ahlimajlis
Subang Jaya dengan jumlah penduduk seramai 708,296 (bancian 2010). Pecahan pengundi pula adalah seperti berikut: Melayu 29.2%, Cina 56.79% dan India 11.93%. Pada PRU-13 yang lalu, DUN Subang Jaya telah dimenangi oleh Hannah Yeoh Tseow Suan dari DAP dengan majoriti 28,069 undi sekaligus meletakkan Hannah Yeoh selaku salah seorang daripada Ahli Parlimen yang mendapat undi majoriti terbanyak dalam sejarah Malaysia.
 
Dengan kata lain, di Subang Jaya, PAS tidak mempunyai banyak pengaruh. Bagaimanapun, jumlah 29.2% daripada keseluruhan pengundi yang berjumlah 61,688 orang seharusnya memberikan signifikan kepada kewujudan PAS. Sudah tentulah antara pendorong kepada kejayaan besar Hannah Yeoh di Subang Jaya adalah kerana kesungguhan PAS mendapatkan undi daripada orang Melayu-Islam di kawasan tersebut.
 
Apatah lagi perolehan undi sebanyak 12,297 oleh Gan Meng Foo dari Barisan Nasional, menunjukkan bahawa pengundi-pengundi Melayu di kawasan berkenaan memang tidak memilihnya. UMNO di Subang Jaya tidak mampu menarik sokongan pengundi Melayu-Bumiputera kepada wakil dari MCA itu. 18,013 orang Melayu di kawasan berkenaan lebih berpihak kepada Hannah Yeoh. Begitu juga dengan 35,033 orang Cina di Subang Jaya, sebahagian besarnya lebih menyokong Hannah Yeoh.
 
Sepatutnya statistik tersebut membuatkan PAS mendapat tempat yang agak istimewa dalam peruntukan Ahli Majlis PBT. Bagaimanapun, pemilihan terbaru iaitu bagi sesi 2014/2015 tidak menunjukkan keistimewaan tersebut, sebaliknya hampir keseluruhan tempat sebagai Ahli Majlis dibolot oleh DAP, sama ada peruntukan untuk parti mahupun untuk NGO.
 
Daripada 19 orang, PAS hanya diberikan tiga tempat yang diwakili oleh Mohd Nasir Yusof, Ir. Izham Hashim dan Mohd Rosharizam Mohd Roslan.
 
Berbeza pula dengan PKR. PKR mendapat 6 kerusi selaku Ahli Majlis walaupun PKR di Subang Jaya, hidup segan mati tak mahu kerana PKR lebih tertumpu di Kelana Jaya.
 
Begitulah nasib PAS. Di mana-mana pun, PAS tidak ubah seperti malukut di tepi gantang. Walaupun PAS beria-ia membela DAP dan memberikan pelbagai dalih termasuklah untuk memujuk mereka mengenali dan memeluk Islam, hakikatnya, PAS tidak ubah seperti anjing kembiri yang apabila disuruh menyalak, dia menyalak. Disuruh makan tulang, terjelir-jelir sajalah lidah dengan air liur berlenja-lenja. Semuanya dilakukan untuk mengambil hati DAP sedangkan DAP langsung tak pandang PAS.
 
Adakah PAS akan memberikan alasan kononnya PAS hanyalah bahagian yang kecil di Subang Jaya, justeru mereka berpuas hati dengan tiga kerusi Ahli Majlis berbanding tiada langsung?
 
Bagaimana pula dengan kawasan-kawasan bermajoriti Melayu seperti Ampang yang mengandungi Parlimen Ampang dan Pandan di mana PAS menguasai DUN Lembah Jaya (Ampang) dan Cempaka (Pandan) tapi jumlah Ahli Majlis untuk Majlis Perbandaran Ampang Jaya mewakili PAS juga tidak melebihi jumlah Ahli Majlis DAP dan PKR? Bahkan peruntukan untuk NGO juga diberikan kepada NGO yang didalangi DAP.
 
Sampai bila sebenarnya PAS dan ahli-ahlinya hendak sedar bahawa mereka hanyalah kuda tunggangan bagi PKR dan DAP? Samai bila sebenarnya baru mereka hendak sedar, tanpa PAS, DAP dan PKR hanyalah parti kecil yang terpaksa menyalak-nyalak tentang anti rasuah atau penyelewengan yang dijadikan modal kempen mendapatkan undi? Sampai bila sebenarnya PAS baru hendak sedar bahawa mereka sebenarnya pemain utama politik di Selangor, manakala PKR dan DAP bergantung dengan mereka, bukan sebaliknya?
 
Dan sampai bila sebenarnya, PAS akan menggunakan kelebihan mereka bagi memaksa PKR dan DAP pula menuruti kehendak mereka, bukan sebaliknya?
 
Atau sampai bila-bila pun, PAS memang tidak bertelur?

No comments:

Post a Comment